REGINA SPEKTOR, CIRKUS


(bild: Rockfoto)

Bästa låt: De från den nya skivan, Far (ex Eet och Machine) samt On The Radio
Bäst: Över två års väntan är äntligen över
Sämst: Hon kunde ha skippat den sista låten och den första låten där hon spelar gitarr

Betyg: 4.5 av 5

Tredje gången gillt kanske man kan kalla det. Jag har missat Regina Spektor de två senaste gångerna hon har varit i Sverige, men nu var det äntligen dags. Platserna (vi hade sittplats) var jättebra. För er som har varit på Cirkus så satt vi nere på parkett. Så vi såg precis lika bra som de som hade ståplats.

Förbandet, Jenny Owen Young, var helt okänd för mig, men hon var en positiv överraskning. Underbar röst och otroligt duktig på att spela gitarr. Det kan lätt bli lite tråkigt att se på någon som bara sjunger och spelar gitarr i 30 min tycker jag, men hon lyckades att behålla publikens koncentration hela tiden. Det jag kunde ha önskat var att hon hade valt andra kläder än vanliga jeans och kofta. Det passade inte riktigt med hennes musik tycker jag.

Lika duktig som Jenny Owen är på att spela gitarr, lika bra är Regina Spektor på att spela piano. Hon kommer in på scenen i knallrött läppstift och brun kjol och blus med vita prickar, sätter sig vid flygeln och börjar spela. Allra bäst är det när hon spelar låtarna från den senaste skivan bl a Eet, Machine, Human Of The Year och Dance Anthem Of The 80's. Det är bara Regina, som spelar piano, en violinist, en cellist och trummis (som för övrigt verkar så himla härlig) på scen, men det är allt som behövs för att Reginas låtar ska bli fantastiska. Hon sjunger även ett par låtar då kom endast kompar sig själv på piano samt använder en stol (!) som trumma. Trots en miss under en låt är konserten underbar och levde verkligen upp till mina höga förväntningar. Det enda som man skulle kunna klaga på är att låtarna är väldigt lika den versionen som är på skivorna och man skulle kanske vilja att hon tog ut svängarna lite mer. Men konserten levde som sagt upp till mina förväntningar och jag tycker absolut att ni ska gå och se henne om ni gillar hennes låtar! Det var en girlpower-kväll.

Låtlista (ej i ordning):
Better
Blue Lips
The Calculation
Dance Anthem Of The 80's
Eet
The Flowers
Folding Chair
Human Of The Year
Laughing With
Machine
Man Of A Thousand Faces
On The Radio
Samson
That Time


(Jag har missat ett par låtar, det vet jag. Om någon av er var där kanske ni kan fylla på listan?!!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0