JESUS CHRIST SUPERSTAR


Jag var som sagt och såg JCS nu i helgen och nu förstår jag varför den är så bra! Jag måste tyvärr erkänna att den första akten känns lite seg och man saknar det energi och känsla som finns I den andra akten. Ola har utvecklats väldigt mycket under perioden med JCS, men trots det är det Judas, Patrik Martinsson, som är den stora stjärnan enligt mig. Han har en otroligt bra röst, vilket han visar mycket bra i de solon som han har. Jesus, Ola Salo, har även han låtar som han sjunger själv och vid ett par tillfällen kommer den rockstjärnan som han faktiskt är fram. Maria Magdalena, Anna-Maria Hallgarn gör inte ett lika bra intryck. Hon är inte lika bra röstmässigt som de andra, men lyckas trots det framföra "Allting är okej nu" och "Hur visar jag min kärlek?" på ett bra sätt.


Under andra akten blir musikalen bara bättre och bättre med starkare känslor ju längre in i handlingen man kommer. När folket har gått emot Jesus och Kajfas dömer honom till 39 piskrapp är det väldigt jobbigt att se på det eftersom det ser så verkligt ut och "blodet" rinner. Jag gillar Olas version av översättning trots att han ibland har översatt den på ett Ganske roligt sätt. Ett exempel är ur "Jesus Christ Superstar" där "Did you mean to die like that? Was that a mistake or Did you know your messy death would be a record breaker?" blev "Visste du på korset redan, blodig och såri', att det var finalen på en (sån) kioskvältar-story?"


Ola passade väldigt bra I rollen som Jesus och det märkets verkligen att han trivdes. Han berättade att han hade varit och sett eftermiddagsföreställningen samma dag och han var väldigt imponerad av uppsättningen. Man får inte heller glömma den stora orkestern, operakören och i ett par scener var det drygt 40 skådespelare som agerade samtidigt. Detta gör att musikalen känns påkostad och pampig.

Se mer kort från JCS HÄR. Kommentera gärna korten!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0