Fan?

Jag har de senaste dagarna läst flera blogginlägg som har handlat om när man anses vara ett fan av ett band/artist och inte. Någon höll jag med, flera förstod jag inte alls. Men jag märkte en sak - detta är väldigt viktigt för många. Nu är mina frågor till er:

- När är man ett fan? (om ni ens tycker att det finns någon "gräns")
- Är det något speciellt man måste göra för att anses som ett riktigt fan?


Berätta gärna vad ni tycker, så ska jag berätta i ett kommande inlägg vad jag tycker!

Kommentarer
Postat av: Susanne

Det finns inget som riktigt fan i olika grader. Antingen är man fan av artisten/bandet eller inte. Fan är man när man går på spelningar och samlar på sig deras skivor. Mer än så behöver det inte vara för att man ska vara ett riktigt fan.

2009-11-10 @ 17:46:57
URL: http://susannehitochdit.blogg.se/
Postat av: Moa

ÅH intressant ämne! Jag anser att vet man att man gillar bandet i fråga så är man ett fan. Sålänge man inte ljuger och håller på för att försöka vara någon. Sen brukar jag ofta använda mig av termer som "inte så insatt-fan" och "besatt-fan" haha, och säger väl sigsjälvt. Jag är besatt-fan av Beatles och inte så insatt-fan av Frida Hyvönen, till exempel:)



Men ja, musik lyssnar man ju på för sin egen skull, så sålänge man gillar/älskar det så räknas man väl som fan? Egentligen spelar det ju ingen roll tror jag, det har blivit så mycket uppståndelse kring sånt där (jag är skyldig too) och ja somsagt, man lyssnar ju bara för sin egen skull och inte för att vara indie eller hardcore eller rock'n'roll. Det blir man väl av bara farten.

2009-11-10 @ 18:20:37
URL: http://noparty.blogg.se/
Postat av: Grynet

Jag tycker nog att man är ett fan när man gillar fler än någon enstaka låt och kan något om bandet/artisten. Inte så att man måste kunna alla låtar och veta allt om bandet/artisten.

Jag tror det handlar mer om känslan än hur mycket man kan om bandet/artisten och musiken. Känner man sig berörd av musiken, och inte bara en låt. Då, tycker jag nog att man är ett fan. Jag gillar inte riktigt att sätta gränser, gränser gör mig rädd.

2009-11-11 @ 16:41:37
URL: http://grynigt.blogg.se/
Postat av: josefine

sv. jag vill också jättegärna ha the libertines!! oh nice vilka 4 har du? :D hm.. jag har inte lyssnat på the ark så jättemycket men state of the ark är nog min favorit :)



för att svara på inlägget så tycker jag att man är ett fan när man lyssnar på, och gillar, mer än bara ett par låtar av bandet. att man kanske skulle betala för att se dem live, eller att kanske köpa någon skiva. att man blir berörd av musiken och att den betyder något för en. eller.. jag vet inte riktigt. det är svårt att sätta en stämpel i pannan på en person om den är ett fan eller inte.

2009-11-12 @ 15:39:12
URL: http://hailthesunnydays.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0